به گزارش تسنیم، حمیدرضا خانکه عضو سازمان بسیج جامعه پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار داشت: سوابق علمی 40 کشور دنیا نشان داد که شمارههای متعدد امدادی باعث سر درگمی مردم، طولانی شدن زمان رسیدن به مصدوم، بالا رفتن میزان مرگ و میر و نهایتاً کاهش میزان رضایت مردم و ارائه دهندگان خدمت میشود و در شرایطی که کشور ما از نظر ترافیکی دارد، دریافتیم که یکی از دلایل بالای حجم کشته و مصدوم عدم آشنایی مردم با شماره های امدادی و تعدد شماره ها است.
خانکه درخصوص ضرورت یکپارچه سازی شمارههای امدادی کشور، گفت: تاکنون به سفارش کمیسیون ایمنی راهها زیرنظر وزیر راه، بحثی در رابطه با این موضوع داشته ایم که آیا لازم است در کشور شمارههای امدادی متعددی داشته باشیم و یا بهتر است این شماره به صورت واحد باشد.
وی افزود: با بررسی تجارب 40 کشور دیگر دنیا، سوابق علمی آنها نشان داد که شمارههای متعدد امدادی باعث سر درگمی مردم، طولانی شدن زمان رسیدن به مصدوم، بالارفتن میزان مرگ و میر و نهایتاً کاهش میزان رضایت مردم و ارائه دهندگان خدمت میشود.
خانکه گفت: از آنجایی که در زمینه حوادث ترافیکی، کشور ما جزء کشورهای رتبه دار در مرگ و میر و مصدومین است (سالیانه 17 یا 18 هزار نفر کشته و حدود 750 تا 850 هزار نفر مصدوم در ایران) و ما نیز دریافتیم که یکی از دلایل این حجم کشته و مصدوم عدم آشنایی مردم با شمارههای امدادی و تعدد شماره ها است.
وی ادامه داد: برهمین اساس، به کمیسیون ایمنی راه ها پیشنهاد کردیم که از "شماره امدادی واحدی" استفاده شود که این پیشنهاد مورد تایید این کمیسیون قرار گرفت، اما با توجه به اینکه سازمان های متعددی متولی خدمت بودند این سوال پیش می آید که "کدام شماره؟"
خانکه گفت: بررسیهایی که ما کردیم نشان داد بهتر است این شماره پیشینه و پشتوانه سلامتی داشته باشد. یعنی فردی تلفن را جوابگو باشد که قادر است به مردم اطلاعات سلامتی بدهد و اطلاعات وی به مردم کمک کند تا آسیب آنها بیشتر نشود و مردم بتوانند جان مصدومین را نجات بدهند.
وی افزود: برهمین اساس، کمیسیون ایمنی راه پذیرفت این شماره باید در اختیار حوزه سلامت باشد و مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی مسئول مدیریت این شماره باشد. برهمین اساس، قرار شد در یکی از استان های کشور، سیستم شماره واحد امدادی را امتحان کنیم که استان قم انتخاب شد و کارهای اجرایی آن درحال انجام است.